Wat is nu precies een fiets met trapondersteuning?

Tegenwoordig worden er heel veel fietsen uitgevoerd met een trapondersteuning. Ook wel elektrische fiets of eBike genaamd. Maar wat doet de trapondersteuning nu eigenlijk precies?
Veel mensen ervaren de trapondersteuning als het zogenaamde windje in de rug. 


Welke soorten elektrische fietsen zijn er?

Pedelec
de Pedelec maakt alleen gebruik van een zogenaamde elektrische hulpmotor. De fietser zal de motor moeten activeren door de fiets met spierkracht voort te bewegen. Deze beweging wordt door sensoren geregistreerd om vervolgens de gewenste trap ondersteuning te geven. In grote lijnen bestaan deze sensoren in twee verschillende uitvoeringen. De rotatiesensoren en de trapkrachtsensoren. Heel vaak wordt een combinatie van de twee sensoren op de Pedelec toegepast. Dit om extra veiligheid in te bouwen. De trapondersteuning gaat pas werken nadat de sensoren beweging hebben gesignaleerd. Dit systeem wordt in Nederland ver weg het meeste verkocht. 

Speed Pedelec
is eigenlijk gelijk aan de voornoemde trapondersteunings type maar geeft een trapondersteuning tot 40 kilometer per uur in plaats van maximaal 25 kilometer per uur.

eBike
Is eigenlijk een fiets met elektrische aandrijving. De fietser kan kiezen, fietsen zonder motor, fietsen met trapondersteuning of rijden (fietsen) met alleen de motor.


De 2 verschillende sensoren bij de trapondersteuning:

Rotatiesensor
De zogenaamde rotatiesensor neemt eenvoudig weg de rotatie van het wiel waar. Eigenlijk is dit het beste te vergelijken met de werking van de fietscomputer. Een magneet in het fietswiel komt langs de voeler waardoor de rotatie wordt waargenomen.

Trapkrachtsensor
De kracht die door de pedalen op de ketting wordt gebracht wordt gemeten. Hiervoor heeft eigenlijk ieder merk zijn eigenoplossing. 
Aan de hand van de gemeten waarden wordt te hoeveelheid te leveren ondersteuning bepaald. Het grote voordeel van de trapkrachtsensor is dat er bij veel kracht veel ondersteuning geboden kan worden. Met name bij het wegrijden uit stilstand is dit noodzakelijk om een juiste trapondersteuning te leveren.


Plaats van de trapondersteuning

De motor van fietsen met trapondersteuning en eBikes bevinden zich in het voorwiel, achterwiel of in het frame. De aandrijving in het frame wordt ook wel midden motor genoemd. De laatst genoemde komen we steeds meer tegen. Of de motor in het voorwiel of achterwiel is geplaatst maakt voor het gewicht van de fiets weinig uit. De midden motor heeft het grote voordeel dat de verdeling van het gewicht beter en vooral ook lager komt te liggen.

Voorwiel
Geeft het gevoel voorruit getrokken te worden. Door het gewicht in het voorwiel gaat het sturen iets zwaarder en daardoor minder comfortabel. Tegelijk wordt de fiets bij hoge trapondersteuning door de bocht getrokken, waardoor de kans op slippen en daardoor ongelukken vrij hoog wordt.

Achterwiel
Geeft het gevoel dat je een zetje in je rug krijgt. Het zogenaamde windje mee effect. Groot nadeel van de achterwiel aandrijving dat je behoorlijk beperkt bent in de aantal versnellingen. Ook is het vaak lastig een gesloten kettingkast toe te passen. 

Middenmotor 
Is gemonteerd op de plaat van de trapas. Dit wordt op diverse manieren uitgevoerd, vaak is het frame van de fiets met trapondersteuning aangepast aan de plaatsing van de motor. Groot voordeel van de middenmoter is verdeling van het gewicht over het voor en achterwiel. Hierdoor staat een ideale balans. 

trapondersteuning bosch middenmotor
trapondersteuing shimano middenmotor

Motorvermogen

250 wattt continu
is het maximale vermogen wat een pedelec in Nederland mag leveren. De trapondersteuning mag daarbij geleverd worden tot een maximum van 25km/h voor het type pedelec en eBike. Bij de speedpedelec is het vermogen hoger en de maximum snelheid waarbij de trapondersteuning werkt bedraagt 45 kilometer met uur. Bij de speedpedelec geldt een verzekeringsplicht en ook een helmplicht. Deze fietsen vallen onder de wet die geld voor de bromfiets.


Kalibreren van de trapondersteuning

Het kalibreren van een fiets met trapondersteuning is noodzakelijk zodra er een trapkrachtsensor is toegepast. Het kalibreren registreert eigenlijk dat de trapper zonder gewicht 0 gram waarneemt. Dit kan door te tijd heen meer precies worden, waardoor er niet voldoende of te veel trapondersteuning wordt gegeven. Vaak kan dit kalibreren heel eenvoudig vanaf het display van de elektrische fiets. Dit kalibreren gebeurt zodra er zich niets op te pedalen bevindt. Er zijn tegenwoordig fietsen met trapondersteuning die zichzelf kalibreren zodra het systeem aangezet wordt.