MONTAGEVOORWAARDEN & TECHNISCHE VEREISTEN

Om zelf te bepalen of uw fiets voldoende ruimte heeft voor de Pendix onderdelen, kunt u hieronder een sjabloon downloaden om te printen. Tegelijk nodigen wij u uit voor een bezoek aan onze werkplaats. We zullen uw fiets grondig inspecteren of de inbouw van de Pendix trapondersteuning mogelijk is. Neem hiervoor gerust contact met ons op!

 


Veiligheidseisen om uw fiets om te bouwen:

Voor de inbouw van de trapondersteuning zijn er maar een paar eisen waaraan uw fiets moet voldoen: uw fiets moet in een technisch goede staat verkeren en mag geen defecten vertonen die niet kunnen worden gerepareerd. Bovendien moeten alle onderdelen die met de veiligheid te maken hebben intact zijn. Dit omvat banden, velgen, remmen, lagers, versnelling en aandrijflijn. Als u vragen heeft of twijfelt, raden wij u aan contact met ons op te nemen.

Absoluut noodzakelijke technische installatie-vereisten:

  • Tijdens de inbouw van de Pendix trapondersteuning wordt de trapas van de fiets vervangen door de elektromechanische Pendix trapas. Voorwaarde hiervoor is dat de fiets is voorzien van een zogenaamde BSA trapaslager. De term "BSA" staat voor een type schroefdraad dat gebruikt wordt om de trapas in het frame te bevestigen. Het linker deel van de trapas is uitgevoerd met een conventionele rechtse draad en het rechter deel met linkse draad.
  • Er zijn twee varianten van het BSA trapas-type, een 68mm & 73mm trapashuisbreedte. Dit is belangrijk om te weten voor de inbouw, omdat de Pendix trapas, afhankelijk van de breedte, met of zonder afstandhouder wordt ingebouwd. De breedte kan ook gemeten worden met het oude trapaslager nog gemonteerd.
  • Mocht uw fiets niet over een BSA trapslager beschikken zoals bij veel Gazelle fietsen het geval is. Dan nog kunt u bij Omega Fietsen terecht om de Pendix eDrive te laten monteren. Hiervoor hebben we adapters ontwikkeld waarmee we BSA draad kunnen aanbrengen in uw bestaande trapas.
  • Is uw fiets voorzien van het trapas type FSA BB30 of Pressfitt Bottom Bracket ook deze kan door Omega voorzien worden van de Pendix eDrive upgrade sets. 
    Komt u er niet uit? Kom gerust eens langs of neem contact met ons op.
  • Ook moet er voldoende ruimte zijn voor de inbouw van de Pendix accu en de motor. De motor wordt altijd aan de linkerkant van de fiets ingebouwd, tegenover de kettingbladen. De accu kan op verschillende posities worden gemonteerd. De schroefdraad van de bidonhouder kan hiervoor worden gebruikt.
  • Als de accu niet op die positie past, kan de accu ook op de bovenbuis of aan de zadelbuis worden gemonteerd met behulp van een Pendix klemhouder. Omega Fietsen brengt ook speciaal daarvoor ontwikkelde draad hulzen aan. Waarmee de klemhouder niet nodig is.
    Mocht ook daar geen ruimte voor zijn dan past de Pendix accu hoogst waarschijnlijk wel op de bagagedrager. Hier een voorbeeld uit de praktijk.

Ideaal maar niet noodzakelijk:

  • Aan de rechterkant van de motor wordt de traparm vervangen door een Pendix traparm. Voor deze traparm zijn 4-gaats kettingbladen met de aansluitafmetingen 4 x 104 mm of 4 x 64 mm nodig (BCD104/68). Zelfs als uw fiets niet over de juiste tandwielen beschikt, is het altijd mogelijk deze te vervangen en op de Pendix traparm te monteren. Als u niet zeker weet of de tandwielen op de Pendix traparm passen, vraag OMEGA dan om advies.
  • Voor de inbouw van de Pendix accu wordt standaard een accu-houder meegeleverd. Deze wordt op de bevestigingspunten van de bidonhouder geplaatst. Als de accu elders op de fiets gemonteerd moet worden, zijn hier Pendix klemhouders voor beschikbaar.
  • Ook is het mogelijk dat wij van OMEGA zelf draad aanbrengen om de accu-houder te monteren op een geschikte inbouw plek.

Uw fiets elektrisch laten maken met PENDIX eDrive?

Grote accu, kleine accu of liever een PENDIX eDrive voordeelpakket? 

Kom langs voor de PENDIX ombouw bij OMEGA Fietsen en laat u informeren!