Hoe milieuvriendelijk is een eBike in vergelijking met de rest?


Het beeld is niet altijd zwart-wit. Laten we daar de voordelen van inzien.

Mobiliteit in grootstedelijke gebieden per fiets of eBike, het probleemloze vervoermiddel dat ons gemakkelijker naar het werk brengt, ruimte bespaart of ons veel plezier geeft in onze vrije tijd. De verdere ontwikkelingen blijven spannend. Overal is de discussie gaande of eCars of eBikes milieuvriendelijker zijn dan auto's met verbrandingsmotor. Er zijn al veel onderzoeken die kijken naar de C02-uitstoot bij de productie en het gebruik van e-cars en eBikes. Tegelijkertijd rijst de vraag: hoe duurzaam is de productie van een eBike in vergelijking met het achteraf uitrusten van een fiets met een Pendix aandrijving?


Fietsen = actieve milieubescherming!

Kopenhagen is waarschijnlijk een van de bekende fietssteden. Dat de fiets maar liefst 27% van het verkeersaandeel uitmaakt, is vooral te danken aan de goed ontwikkelde fietsinfrastructuur. Zo bespaart de metropool zo'n 90.000 ton CO2 per jaar!

 

  • Minder kooldioxide: Volgens een studie van het Federaal Milieuagentschap kan in Duitsland in totaal 11 procent van de CO2-uitstoot per jaar worden bespaard door meer te fietsen. Dat is zeker drie miljoen ton kooldioxide, wat schadelijk is voor het klimaat en de gezondheid.
  • Minder fijnstof: fietsen vermindert de fijnstofvervuiling, waarvan ongeveer 30 procent in Duitsland momenteel wordt veroorzaakt door het wegverkeer. In grote steden is dat soms zelfs meer dan 50 procent. De concentratie is bijzonder hoog bij verkeerslichten - overigens niet alleen schadelijk voor de gezondheid van voetgangers, maar ook voor de chauffeurs zelf.
  • Minder geluid: Fietsen en eBikes zijn stil en verminderen de geluidsoverlast van het wegverkeer. Velen ervaren het permanente geluidsniveau nauwelijks als geluid. Maar vooral in de steden van Duitsland worden mensen en het milieu blootgesteld aan constante geluidsoverlast die vaak de richtlijnen voor gezondheid en welzijn overschrijdt.
  • Minder ruimteverbruik: fietsen bespaart ruimte. Naarmate het verkeer toeneemt, neemt ook de benodigde ruimte voor bewegend en stilstaand verkeer toe. De straten zijn verstopt en er is niet genoeg ruimte om auto's te stoppen en te parkeren. Fietsen daarentegen nemen veel minder ruimte in beslag. Alleen al op een enkele parkeerplaats passen een goede 8 fietsen.

Tip: Rij een duurzame eBike met groene stroom

Elektronisch ondersteunde fietsen worden soms bekritiseerd als onecologisch. Maar die zitten natuurlijk ver onder het energieverbruik van een auto, zodat een verandering zeker merkbaar is. Om de batterij voor de elektrische aandrijving zo milieuvriendelijk mogelijk op te laden, is overstappen naar een groene stroomaanbieder de beste stap. Als u zonnecellen op het dak heeft, kunt u uw fietsaccu direct opladen van de zon. Er zijn zelfs enkele openbare zonne-energietankstations voor eBikes.


Uw fiets om laten bouwen naar eBike? Dubbel profijt!

Het milieu kan alleen worden ontlast als veel mensen overstappen op het woon-werkverkeer met de fiets. Vooral op de kortere routes in Nederland hebben we het potentieel om het aantal fietsers meer dan te verdubbelen. De motivatie van het individu is daarbij bepalend. Er zijn veel redenen om over te stappen, want als eBike-forens ontzie je niet alleen het milieu, maar doe je ook veel voor jezelf en je eigen welzijn:

 

  • Duurzaam overstappen Vooral een eBike maakt het makkelijker om blijvend over te stappen van het woon-werkverkeer met de auto of trein naar de fiets. Je hoeft niet eens een nieuwe eBike of Pedelec te kopen, je kunt je fiets gewoon uitrusten met de Pendix retrofit kit .
  • Gezonder woon-werkverkeer Overstappen op fietsen met een elektrische aandrijving bevordert je gezondheid. In ons artikel “Gezonder woon-werkverkeer ” leest u meer over de positieve effecten.
  • Stressvrij woon-werkverkeer Zelfstandig rijden, geen files, nooit meer een parkeerplaats zoeken.
  • CO2 en geld besparen U kunt eenvoudig berekenen hoeveel geld en CO2 u bespaart door te fietsen .

Minder Co2 uitstoot dankzij uw keuze voor Pendix!

Bij het achteraf inbouwen van een bestaande fiets kunnen het frame en alle afzonderlijke componenten nog steeds worden gebruikt. Dit betekent dat er geen verdere vervuiling van het milieu is. Als u de Pendix eDrive voor het achteraf inbouwen gebruikt, vertrouwt u op een product "Made in Germany". De materialen voor de productie van onze aandrijving worden voornamelijk betrokken bij leveranciers in Duitsland en Europa, de assemblage vindt plaats in het Saksische Zwickau. Dit bespaart meer dan de helft van de CO2-uitstoot in vergelijking met een nieuwe eBike!

 

eBike versus openbaar vervoer

Meteen het eerste goede inzicht: volgens een onderzoek van het Instituut voor Energie- en Milieuonderzoek in Heidelberg (IFEU) presteert de eBike zelfs beter dan het openbaar vervoer. "Met een gemiddelde van ruim 20 gram per persoonkilometer is de klimaatimpact van elektrische fietsen in vergelijking met een conventionele scooter en het gebruik van het openbaar vervoer nog steeds ongeveer 5 keer lager."

(Bron: Https://ebike-news.de/nachhaltigkeit -en-e-bike -doet-het-samen / 187768 /)

eBike versus eAuto

Iedereen die een kilometer rijdt, stoot zo'n 4,5 gram CO2 uit. Inclusief de uitstoot van batterijproductie bedraagt ​​de CO2-uitstoot bij het rijden met een elektrische fiets 7 tot 7,8 gram CO2 per kilometer. Volgens een analyse van Transport & Milieu en de Vrije Universiteit Brussel is dit 15 keer minder dan een elektrische auto en zelfs 28 keer minder dan een dieselmotor.

(Bron: www.elektrofahrrad24.de/blog/elektrofahrraeder-unsere-rettung )

Pendix eBike vs. nieuwe eBike

Bij de nieuwe productie van een eBike wordt ruim 345 kilogram Co2 uitgestoten via de toeleveringsketens (bron: Radwelt Ehningen). De meeste fietsfabrikanten laten hun frames goedkoop in het Verre Oosten produceren en kopen ook losse onderdelen zoals schakel- of remsystemen op afstand in. Zelfs met de lange transportroutes is de productie nog steeds goedkoper, maar wel ten koste van het milieu.


Maar er is één ding dat we niet willen verdoezelen...

De eBikes hebben een oplaadbare batterij nodig en deze bestaat voornamelijk uit lithium-ion. Hiervoor is de grondstof kobalt nodig. Deze wordt momenteel nog uit het buitenland gehaald. Zelfs als er alternatieven worden onderzocht, zijn ze nog niet klaar voor de markt. Bij Pendix gebruiken ze ook lithium-ion in hun batterijen. Ze kunnen dit niet voorkomen of vermijden, maar ze zorgen er wel voor dat de grondstoffen na gebruik zo goed mogelijk terug in de kringloop komen. Daarom bieden ze een inruilprogramma aan voor bijvoorbeeld oude accu's. De oude batterijen kunnen opgestuurd worden en er is een tegoed voor een nieuwe batterij. Pendix stuurt de batterijen naar het noodzakelijke recyclingproces zodat de grondstoffen eruit kunnen worden gefilterd en hergebruikt voor nieuwe batterijen. Verder werken ze ook samen met andere bedrijven die de oude batterijen voor iets anders gebruiken. In de meeste gevallen betekent dat de oude batterij nog steeds 75% capaciteit en minder in beslag neemt. In de projecten wordt de batterij gebruikt totdat deze geen capaciteit meer heeft en vervolgens naar het recyclingproces gestuurd. 


Wij zijn dus van mening dat het verplaatsen met een eBike een bijdrage levert aan de bescherming van het milieu. Een eBike vergroot het plezier en de wil om te fietsen en de auto staat vaker stil. De lage vervuiling van de luchtkwaliteit, het vermijden van geluid en de lage CO2-uitstoot resulteren al na enkele kilometers met de eBike in een positieve CO2-balans in vergelijking met auto's, e-cars of openbaar vervoer. Dit wordt nog sneller bereikt door uw bestaande fiets om te bouwen met Pendix.